Ritmestoornissen, geen levensinstinct of relationeel gevoel, spraakgebrek of logisch onderontwikkeld: Spelen! (lees interview in Leidsch Dagblad) |
Heen en Weer
Kleine pionnen bewegen zich van de buitenrand van
zes cirkels via de groene banen naar de binnenste cirkel en promoveren
daar tot grote pion. Via de rode banen keren ze zo snel mogelijk terug naar
de buitenring, waar de eerste 7 scoren. De meeste vakken zijn maar voor 1
pion beschikbaar, zodat de pionnen elkaar voor de voeten lopen, of ze nu
heen of weer gaan. Er zijn zodoende meestal weinig gunstige zetten beschikbaar
en je móét bewegen als je kunt. Maar dat kan dan naar een ongunstig vak of
in de verkeerde richting zijn. Hoe slimmer je speelt, hoe meer speelruimte en kans op een gunstige zet voor een van je pionnen. Zolang er nog geen zeven pionnen binnen zijn, mag je, aan de buitencirkel aangekomen en je score genoteerd, opnieuw als kleine pion je geluk gaan beproeven. Zodat je altijd de keuze tussen twee pionnen behoudt. |
Home cd's bordspellen bestellen vintage gitaren English |
||
Achtervolging Op een wielerbaan loop je met twee pionnen zo snel
mogelijk twee rondes. Je begint met kleine pionnen en bij het overschrijden
van de finish van de eerste ronde wordt een kleine pion een grote pion. Kleine
pionnen bewegen en slaan anders dan grote pionnen. Het venijn zit 'em in
de hindernissen en de regels van gooien en slaan, je blijft steeds op jacht. Aan het eind van de tweede ronde wachten op de eerste zeven arriverende pionnen de wedstrijdpunten, met daarbij opgeteld hun voorsprong op de kleine pionnen die nog in de eerste ronde zijn. Als je wordt ingehaald spek je dus een ander. En als je de anderen ver vooruit bent, kun je 'n klapper maken. Zolang er nog geen zeven binnen zijn, mag een scorende pion doorlopen en scoort die bij binnenkomst in een derde ronde opnieuw punten! |
||||
Krijgertje De bedoeling van het spel is: als eerste alle kleurvakken
van de andere spelers aan te doen. Maar: je kunt van het bord worden geslagen.
Dan zet je, met behoud van je scores, je tweede kleine pion op je eigen startvak,
dan de grote pion en als die geslagen wordt, nog een grote, je mag dus in
totaal vier pionnen gebruiken. Hoe minder je er gebruikt en hoe meer kleurvakken
je aandoet, des te meer punten. Een heel snel spel. Het ene moment denk je een vrije loop te hebben, het volgende moment komen ze van alle kanten. |
||||
Achtbaan Ieder start met twee pionnen in het middenvak, een kleine
en een grote. De kleine volgen de gele pijl bovenom, de grote de rode pijl
benedenom, tot ze elkaar treffen in het middenvak en elkaars parcours gaan
volgen. Bij iedere passage van het middenvak verdwijnt er een pion van het
bord, en wel de allerlaatste van de twaalf pionnen die bij het middenvak
aankomt, een afvalkoers dus. Maar je valt ook af als je door de voorste pion van de andere pionnenslinger wordt gelapt, die daarvoor dan zelf ook weer punten krijgt. Alles is in voortdurende beweging en kan snel omslaan. Als er al een aantal pionnen van het bord zijn, gaat het sowieso ineens heel snel. |
||||
Zo kun je bestellen |